Recent Posts

Sunday, September 25, 2011

Happy day


Hari ini i'm feeling really happy, energetic and fun with what i'm doing now even though in the beginning of my day i had hard time to wake up earlier. Semalam aku tidur lambat tapi thank to productivemuslim.com dengan ilmu yang dapat aku sedut dan dengan kehendak Tuhan ku, aku berjaya untuk bangun awal. Productivemuslim.com mengajar satu kaedah yang benar-benar membantu aku dalam menyelesaikan masalah tidur yang aku alami. Ianya bermula dengan dengan menukarkan penggunaan ayat upon me. Biasanya masa bangun tidur dan tengok jam aku akan cakap "ala awal lagi, tido la lagi 5 minit" then aku pun sambung tidor. But now, instead of saying to myself "ala awal lagi, tido la lagi 5 minit" i change it to
"tak per la hardyz, bangun je untuk 5 minit, lepas tu kalu ngantuk sambung la tidur balik". Lepas dah bangun basuh muka semua bagai, terus tak ngantuk dah. Thank to my Mr Big Brain and Mr Big Heart to be able to follow the method that been shown in productivemuslim.com dan syukur sangat-sangat kepada Allah S.W.T. kerana memberi aku kekuatan dan peluang.

Apabila dah basuh muka segala bagai, tiba lah masanya untuk aku memulakan rutin baru dalam hidup aku. Apakah rutin itu? METAFIZIK. Have you ever heard about this? Metafizik mengikut kefahaman aku adalah satu ilmu yang digunakan untuk mengenal diri dan juga memahami konsep hidup. So bila kita kenal diri kita secara tidak langsung kita akan mengenal Allah. First time aku dengar tentang perkara ni dekat blog saudara BeaN MorENo. Actually, dah lama aku dengar pasal perkara ni tapi bila aku layari blog saudara BeaN MorENo ni baru la aku dapat gambaran yang lebih jelas apa yang dimaksudkan dengan Metafizik. Walaupun baru satu hari aku cuba amalkan perkara ini tapi Alhamdulillah dapat rasai kesannya. Ini beberapa tips yang ingin aku kongsikan dengan pembaca hardyz sekalian:
  1. Memaafkan kesalahan orang lain;
  2. Berterima kasih kepada anggota badan kita, roh dan orang lain; dan
  3. Bersyukur dengan apa yang kita ada serta kehidupan yang kita jalani.
Untuk korang rasa dan feel benda ni korang kenalah tunaikan solat lima (5) waktu sehari semalam. Amalkan sebelum dan selepas bangun tidur. Insyaallah anda akan rasa kesannya. Insyaallah dengan izinnya kita akan dapat rasa perbezaan dan akan rasa lagi gembira. Ingatlah setiap apa yang berlaku pasti akan ada hikmahnya. Just bersabar.

0 comments:

Post a Comment