Recent Posts

Sunday, June 26, 2011

Badang kat Pulau Ketam


Pader suatu hari ader seorang pemuder bernamer Badang. Dia adalah seorang nelayan, kerjanyer menangkap ikan... yelah.. kater nelayan mestilah tangkap ikan takkan nak tangkap katak pulak. Dia selalu memasang lukah (lukah tu macam trap yg diletak di dalam air) di tepi sungai. Hari-hari mesti ader ikan yg tertrap kat dalam lukah yg dipasangnyer. Beberaper hari yg lalu lukahnyer selalu pecah dan ikan-ikan yg berader didalamnyer selalu hilang. Dia menjadi musykil dan marah...dia ingin tahu siapakah yg mencuri ikan ikan nyer.

Pader suatu hari dia menghendap di balik belukar untuk menyaksikan satu persembahan misteri ikan yg ilang. Dia tunggu punyer tunggu sampai ke senja. Tetiber ader satu angin yg maha kuat meniup....nun di sebelah saner ader satu lembager keluar dari semak samun berjalan menuju ke tempat di maner lukah itu di pasang. Badang terus menghendap. Dia lihat ader seekor jembalang menarik keluar lukah dan membaham sumer ikan ikan yg ader di dalamnyer. Dengan perasaan yg teramat marah dia terus menerkam ke arah jembalang itu,
"Hoi!...kakak kao punyer laks!!! ...Saper suruh kao curik ikan ikan aku hah???" sambil mengacukan parang ke arah muker nyer
"Errrrr...so...sori brader ..i ..i tak sengajer" rayu jembalang itu

" Sekarang kao mesti mati!" herdik Badang

"Nanti dulu!....i can give u anything that u want ....if u spare my life" balas Jembalang itu.

"Ok...aku nak jadi maknusia yg terkuat sekali di dunia ini" pinta Badang

"Ok..boleh bang...no problem...tapi syaratnyer abang mestilah makan .....UWEEEEEEEEEEEEEKKKKKKKKKKKKKK!!!" Jembalang muntah dengan
banyaknyer.

Badang menadah muntah itu dengan kedua dua tangannyer...meleleh leleh membasahi lengannyer....muntah yg kalernyer kekuningan lagi pekat itu mengeluarkan bau hanyir yg cukup kuat....Badang menghirup muntah itu bersungguh sungguh sambil menjilat belen belen yg terlekat dibibirnyer dengan niat nak jadi kuat. Setelah abis muntah, jembalang itu bersuara lagi,

"As i was saying just now...abang kalau nak jadi kuat abang kenerlahmakan akar akar kayu nie......sori tadi tekak loyer jadi termuntah sikit"

SEKIAN
pengajaran : baca arahan sebelum jawap soklan preksa... err relevan ker pengajaran ni..??

Sunday, June 19, 2011

Nenek Rok


Dengan kaedah penghamilan yang semakin hari semakin maju.. Seorang nenek yang lanjut usia... telah mencuba utk mengandung.. dan berhasil...

Setelah keluar dari hospital, saudara mara tak henti2 berkunjung..utk bertanyakan kabar sekaligus utk melihat bayi hasil kaedah tersebut.. Kira2... magic gitu kan.. dah tua2 pun masih boleh melahirkan... .

Suatu hari... . saudara lain datang berziarah... kedengaran la riuh rendah kata2 pujian dan gelak ketawa mereka...

"Blehkah kami melihat anak kamu itu... ? sudah tentu comel sekali.."Sambil tersenyum, nenek tersebut berkata... " boleh... tapi tunggu sebentar ya... " tanpa menerangkan apa2...

Setelah 1/2 jm menunggu... saudara tersebut bertanya lagi.."Bila boleh kami lihat anak kamu itu.. tak sabar rasernyer... "

Sekali lagi... sambil tersenyum " Kejap jer lagi.. "...

[IMG]Setelah hampir sejam..bayi tersebut masih belum kelihatan... Saudara2 nya sudah rasa resah... "Kenapa susah sangat nak tengok bayi ko nie... dah hampir sejam kami tunggu.. ko kata sekejap saja.. Kenapa mana bayi tu..??

Sambil bangun menuju ke dapur... "sabar la.. sekejap lagi bila anak ku menangis... dapatlah kalian melihatnyer... "..

[IMG]"Kenapa mesti tunggu sampai dia menangis tanya saudara2 kehairanan...
"Kerna aku lupa kat mana aku letakkan dia.. " jawab nenek
itu .slumber rok jerrrrrrr

Sunday, June 12, 2011

Important Men In a Woman's Life

Who are the six most important men in a woman's life ???

  1. he says.......take off your clothes !!
  2. he says...... open wide !!
  3. he says...... you want it in the front or the back??
  4. he says.......you want teasing or blowing??
  5. he says.......once it's in you'll love it!!
  6. he says.......once it's out, you lose interest

Guess who they are!!!!!!!!!

They are :

  1. A doctor.....he says.......take off your clothes !!
  2. A dentist.....he says......open wide !!
  3. The milkman.....he says......you want it in the front or the back??
  4. The Hairdresser.....he says.......you want teasing or blowing??
  5. The interior designer.....he says.......once it's in you'll love it!!
  6. The Banker.....he says.......once it's out, you'll lose interest!

what are you thinking off, huh? you naughty you...

Sunday, June 5, 2011

Tak Kira Cantik Ke Tak


"Bunga yang kembang dan cantik itu jarang yang wangi... Begitulah orang yang cantik jarang berbudi.."

Apabila si gadis dipuji dengan kata-kata, "Awak ni cantiklah", maka akan menguntumlah sebutir senyuman dibibirnya dan berbungalah hatinya. Tersipu-sipulah ia. Ah... siapa yang tidak seronok bila dikatakan cantik dan lawa? Begitulah resam manusia, seronok bila dipuji kecewa bila dikeji.

Tetapi lain halnya bagi si mukmin yang merasa dirinya miskin dengan Tuhannya. Terasa kerdil tatkala berhadapan dengan pujian dan sanjungan manusia.

Wanita yang cantik selalu ditimpa 'perasan' kerana sedar dirinya punya kelebihan. Kata orang, wanita cantik banyak mahunya. Diri rasa bangga,seisi dunia mahu digenggamnya. Kalau ia seorang gadis dirinya sanggup menjadi tukaran dengan wang yang beribu. Ada pula yang rela menjadi andartu. Hidup liar bak merpati, senang didekat dan ditangkap lari.

Jika ia seorang isteri yang sedar dan bangga dengan kecantikkannya maka suamilah yang menjadi mangsa. Si suami selalu melutut dan kalah dengan kehendak dan karenahnya. Lebih malang jika si suami pula suka akan kecantikan isterinya. Ia menyayangi isteri atas dasar kecantikannya. Jadilah suami laksana lembu yang dicucuk hidungnya. Ke mana diarah di situlah perginya, alangkah dayusnya dia.

Si isteri yang cantik rupawan akan merajuk dan meragam seandai kemahuannya tidak tercapai, mengugut, merajuk hendak balik kampung atau minta cerai. Alangkah indahnya jika si isteri tadi, kecantikannya digunakan untuk meniup semangat jihad ke lubuk hati mujahidin.

Ketahuilah, keutamaan dan nilai diri seorang wanita sama ada cantik atau tidak adalah pada akhlaknya. Kalau ia seorang isteri, ketaatannya pada suami adalah akhlak yang indah.

Wanita yang cantik tetapi tidak berbudi pekerti tinggi, lebih-lebih lagi isteri yang cantik yang derhaka pada suami adalah ibarat bunga raya. Cantik warnanya harumnya tiada. Sebaliknya wanita yang tidak cantik tetapi berakhlak mulia, taat suaminya, sentiasa mencari keredhaanNya, ibarat bunga cempaka. Tiada rupa tetapi harumnya memikat jiwa.

Antara bunga raya dan bunga cempaka pastilah cempaka diminati orang. Kasihan si bunga raya, tidak dijual atau dipakai orang. Ibarat gadis murahan yang mempertontonkan kecantikan. Konon nanti ada yang berkenan tetapi tidak sedar diri jadi mainan.

Wanita yang tidak cantik pula jika tidak berakhlak akan meyakitkan hati dan mata. Ibarat bunga yang tidak cantik tidak pula harum dan wangi. Maka tiadalah apa-apa tarikan dan keindahan padanya. Usah bangga dan usah pula risau akan paras rupa untuk merebut kasih sayang manusia.

Tetapi marilah berlumba-lumba untuk menjadi wanita yang bertaqwa dan berakhlak mulia. Nescaya disayangi Allah serta makhluk-makhlukNya. Seharusnya diri yang dikurniakan Allah dengan nikmat kecantikan sentiasa resah jiwanya. Bukan kerana takut luput kurniaan itu dari dirinya. Bukan jua kerana ada yang iri hati dan mahu menganiayai atau menandingi kejelitaannya. Resah adalah kerana menghitung-hitung pahala-pahala yang tinggal akibat pujian dan sanjungan manusia yang bakal menjerumuskan dirinya ke jurang neraka. Mengira-ngira bagaimana untuk meruntuhkan gunung mazmumah akibat dari kecantikan diri yang dijulang bagaikan mahkota. Apa lagi jika kecantikan itu hidangan setiap insan, cantik indah tetapi hina terdedah. Menjadi mainan nafsu dan syaitan.

Bersyukur dengan segala nikmat Tuhan. Baik buruk,cantik hodoh itu adalah pemberiNya. Yang berwajah cantik atau hodoh sama-sama perlukan persediaan. Akan tiba saatnya jua di mana yang berwajah cantik indah dikerumuni oleh cacing dan ditimbusi tanah di liang lahad yang gelap lagi sunyi. Tatkala itu bersandinglah manusia dengan kematian. Apakah baru di kala itu mahu diucapkan nikmat iman dan Islam itulah sebesar-besar pemberian Tuhan? Baru sanggup berjuang, berkorban apa saja demi mendapatkannya?

Sebelum segala-galanya terlewat sama-samalah kita daki anak-anak tangga menuju ke puncak taubat.